Staňme sa lepšími pedagógmi

Autor: Tomáš Halagan | 26.10.2013 o 19:59 | (upravené 26.10.2013 o 20:12) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  22x

Úvodom chcem venovať tento článok všetkým pedagógom, ale aj tej druhej strane - študentom. Či už to budú ľudia, ktorých hlavnou pracovnou náplňou predstavuje pedagogická činnosť a nevynímajúc taktiež ľuďom venujúcim sa tejto činnosti pre vlastné potešenie, ako hobby, formou pomoci kamarátom, spolužiakom, formou privyrobenia si. Nie je tomu tak dávno a i ja som okúsil ovocie pedagogickej činnosti v rámci doktorandského štúdia. Už dávno pred touto ostrou skúsenosťou mi bolo známe to, ako je treba pristupovať k študentom, teda k ľuďom túžiacich po nových obohacujúcich poznatkoch. Nechám na diskusiu to, ako je potrebné pristupovať k výučbe.

Dôležité, poučné a zároveň zarmucujúce je to, že sa mi zdôveril jeden z mojich študentov s mnohými prípadmi, kedy sa mu cvičenia na vysokej škole znechutili, aj keď v podstate išlo o celkom zaujimavý predmet. Uviedol i konkrétny prípad, kedy sa cvičiaci nad ním povyšoval a zneužil jeho chvíľkovú psychickú slabosť (bolesť hlavy, nevyspatosť, rozladenosť) a nenechal ho na pokoji, až kým mu nedal poriadne pocítiť to, že je iba obyčajná nula a hlupák, ktorý nemá čo robiť na tomto štúdiu.

Je naozaj pravda, že študenti sú čoraz viac lenivejší, menej húževnatejší, prepadajú neduhom súčasnej doby ? Alebo je možné hľadať príčinu a pravdu aj niekde inde ? Prečo nie je možné hodnotiť pedagogickú výučbu jednotlivých pedagógov študentmi ? Je naozaj oprávnené uznávať autoritu pedagógov len pre ich dosiahnutý titul ? Myslím, že autorita a schopnosti ktoré prispievajú k zvyšovaniu kvality výučby nie sú spojené s dosiahnutým vzdelaním.

Tak o čom je vlastne celá pedagogická činnosť ? Tak ako všetky pracovné činnosti, i táto si vyžaduje neustále vzdelávanie sa a odstraňovanie predchádzajúcich nedostatkov. Možno by pre začiatok stačilo uvedomiť si, že najdôležitejšie je mať ľudský prístup, mať pochopenie, byť férový, zachovať profesionalitu, určite sa nepovyšovať a taktiež snažiť sa podať učivo zaujimavým spôsobom. Spôsobom, ktorý utkvie študentom v pamäti. Spôsobom pre ktorý sa radi vrátia pred pedagóga a s otvoreným srdcom si vypočujú, čo nové si pre nich pripravil.

Najhorším uvedomením si pri štúdiu je to, ak študujeme len z povinnosti.

Najkrajším uvedomením si pri štúdiu je to, ak študujeme preto, lebo nás ženie dopredu zvedavosť, potreba uspokojenia mysle a získanie poznatkov pre náš rozvoj.

Vteda sa stáva štúdium radosťou, pedagogická činnosť má zmysel.

Povinnosť plynule prechádza k vášni a k rozvíjaniu všetkých ostatných zmyslov, ktoré ostali predtým uzavreté.

 

Pekný deň.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KULTÚRA

Trump nie je taký hlúpy, ako ho hrám ja, pripúšťa herec Alec Baldwin

Americký herec dokonalo zosmiešňuje budúceho prezidenta. Prestane, len keď Trump splní jeho podmienku.

SVET

Člověk v tísni: Z Donecka nás vyhnala aj ruská propaganda

Ruské médiá tvrdia, že humanitárna pomoc je využívaná na špionáž, hovorí JAN MRKVIČKA.


Už ste čítali?