Staňme sa lepšími pedagógmi

Autor: Tomáš Halagan | 26.10.2013 o 19:59 | (upravené 26.10.2013 o 20:12) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  29x

Úvodom chcem venovať tento článok všetkým pedagógom, ale aj tej druhej strane - študentom. Či už to budú ľudia, ktorých hlavnou pracovnou náplňou predstavuje pedagogická činnosť a nevynímajúc taktiež ľuďom venujúcim sa tejto činnosti pre vlastné potešenie, ako hobby, formou pomoci kamarátom, spolužiakom, formou privyrobenia si. Nie je tomu tak dávno a i ja som okúsil ovocie pedagogickej činnosti v rámci doktorandského štúdia. Už dávno pred touto ostrou skúsenosťou mi bolo známe to, ako je treba pristupovať k študentom, teda k ľuďom túžiacich po nových obohacujúcich poznatkoch. Nechám na diskusiu to, ako je potrebné pristupovať k výučbe.

Dôležité, poučné a zároveň zarmucujúce je to, že sa mi zdôveril jeden z mojich študentov s mnohými prípadmi, kedy sa mu cvičenia na vysokej škole znechutili, aj keď v podstate išlo o celkom zaujimavý predmet. Uviedol i konkrétny prípad, kedy sa cvičiaci nad ním povyšoval a zneužil jeho chvíľkovú psychickú slabosť (bolesť hlavy, nevyspatosť, rozladenosť) a nenechal ho na pokoji, až kým mu nedal poriadne pocítiť to, že je iba obyčajná nula a hlupák, ktorý nemá čo robiť na tomto štúdiu.

Je naozaj pravda, že študenti sú čoraz viac lenivejší, menej húževnatejší, prepadajú neduhom súčasnej doby ? Alebo je možné hľadať príčinu a pravdu aj niekde inde ? Prečo nie je možné hodnotiť pedagogickú výučbu jednotlivých pedagógov študentmi ? Je naozaj oprávnené uznávať autoritu pedagógov len pre ich dosiahnutý titul ? Myslím, že autorita a schopnosti ktoré prispievajú k zvyšovaniu kvality výučby nie sú spojené s dosiahnutým vzdelaním.

Tak o čom je vlastne celá pedagogická činnosť ? Tak ako všetky pracovné činnosti, i táto si vyžaduje neustále vzdelávanie sa a odstraňovanie predchádzajúcich nedostatkov. Možno by pre začiatok stačilo uvedomiť si, že najdôležitejšie je mať ľudský prístup, mať pochopenie, byť férový, zachovať profesionalitu, určite sa nepovyšovať a taktiež snažiť sa podať učivo zaujimavým spôsobom. Spôsobom, ktorý utkvie študentom v pamäti. Spôsobom pre ktorý sa radi vrátia pred pedagóga a s otvoreným srdcom si vypočujú, čo nové si pre nich pripravil.

Najhorším uvedomením si pri štúdiu je to, ak študujeme len z povinnosti.

Najkrajším uvedomením si pri štúdiu je to, ak študujeme preto, lebo nás ženie dopredu zvedavosť, potreba uspokojenia mysle a získanie poznatkov pre náš rozvoj.

Vteda sa stáva štúdium radosťou, pedagogická činnosť má zmysel.

Povinnosť plynule prechádza k vášni a k rozvíjaniu všetkých ostatných zmyslov, ktoré ostali predtým uzavreté.

 

Pekný deň.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Prieskum Focus: Vládne strany oslabujú

Smer stratil takmer dve percentá. Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.

DOMOV

Politika, biznis, vplyv. O čo ide oligarchom v médiách

Odborník na komunikáciu a mediálne štúdiá Václav Štetka hovorí, že oligarchovia médiá skupujú výhradne kvôli svojim záujmom.

BANSKÁ BYSTRICA

V Banskej Bystrici otvorili najmodernejšiu autobusovú stanicu na Slovensku

Dopravná časť je v testovacej prevádzke.


Už ste čítali?